Trening z czujnikiem mocy wzbudza coraz to większe zainteresowanie wśród rowerzystów. Do niedawna parametr treningu jakim jest moc, był zarezerwowany głównie dla profesjonalnych kolarzy. Rowerzystów – amatorów zniechęcały spore koszta oraz skomplikowany montaż czujników, który często wiązał się z wizytą w punkcie serwisowym, a co za tym idzie z dodatkowymi opłatami.
Garmin słynący z intuicyjności i prostoty obsługi swoich urządzeń postanowił wyjść na przeciw oczekiwaniom rynku i stworzył swój własny czujnik mocy: Garmin VECTOR. Producent deklaruje bardzo łatwy montaż, precyzyjny pomiar oraz przystępną cenę. W tym momencie warto wspomnieć, że Garmin posiada profesjonalną grupę kolarską, a co za tym idzie Garmin Vector ma wysoko postawioną poprzeczkę.
Postanowiliśmy sprawdzić w praktyce działanie czujnika mocy Garmin Vector. Zapraszamy do lektury .
Film promujący czujnik mocy Garmin Vector:
Zanim przejdziemy do instalacji czujnika, kilka słów o zasadzie działania. Czujnik mocy został ukryty w wałku pedału, co oznacza że moc jest mierzona dokładnie w miejscu przyłożenia siły. Poniżej opis ze strony producenta:
„Działanie urządzenia Vector opiera się na pomiarze wychylenia wałka pedału podczas pedałowania. Dzięki porównaniu zmierzonego wychylenia z ustawieniem fabrycznym uzyskanym podczas kalibracji urządzenie Vector może określić, z jaką siłą naciskany jest pedał. Miernik Vector mierzy siłę przykładaną do pedału kilkaset razy w ciągu każdej sekundy. Natomiast wbudowane akcelerometry mierzą rytm pedałowania. Czujnik mocy i jego elektronika są trwale zamknięte w szczelnym wałku pedału.”
Warianty czujnika mocy.
Czujnik mocy Garmin Vector występuje w dwóch wersjach:
- Garmin Vector – pomiar mocy na obu pedałach, a co za tym idzie analiza prawej i lewej nogi
- Garmin Vector S – pomiar mocy tylko na lewym pedale, wynik dla lewej i prawej nogi zostaje uśredniony, w przyszłości można rozbudować czujnik do pełnej wersji
Wyżej wymienione wersje, w zależności od parametrów korby jakie posiadamy w rowerze są dostępne w dwóch wielkościach:
- Standardowej (grubość korby: 12-15 mm, szerokość korby: 44 mm)
- Dużej (grubość korby: 15-18 mm, szerokość korby: 44 mm)
Poniżej prezentujemy tabelę kompatybilnych (przetestowanych przez firmę Garmin) korb:
Zawartość opakowania.
Obie wersje czujników (Vector i Vector S) zostały fabrycznie zapakowane w solidny karton, wypełniony mocną pianką. Każdy element ma swoje odrębne miejsce. Garmin zaleca zachować opakowanie, które stanowi idealne zabezpieczenie czujników w trakcie transportu.
W skład czujnik mocy Garmin Vector wchodzą następujące elementy:
- Dwa pedały z czujnikami mocy:
Dane techniczne pedałów:
- waga: 152g (sztuka)
- korpus z lekkich kompozytów
- płytka trudnościeralna ze stali nierdzewnej
- wytwarzany z użyciem frezarek CNC
- utwardzany trzpień obrotowy ze stali nierdzewnej
- tuleja z aluminium LSL i uszczelnienie kartridża łożyska
- regulowane napięcie
- zgodność z pedałami LOOK Keo
- kompatybilne z blokami SPD-SL
- waga: 23g (sztuka)
- ANT+ umożliwia bezprzewodowe przesyłanie parametrów z pedałów do zgodnych urządzeń (np. Garmin Edge, Garmin Forerunner)
- bateria pastylkowa CR2032 – wymienna przez użytkownika
- działa przez co najmniej 175 godzin aktywnej jazdy na rowerze
- waga: 38g (jeden blok wraz z elementami montażowymi)
- wytrzymałe, termoplastyczne podkładki z antypoślizgową gumową powierzchnią
- gumowy przycisk redukuje luz między podeszwą i blokiem pedału
- 6 stopni luzu (dostępna także wersja z zerowym luzem)
- zgodność z pedałami LOOK Keo
Przykładowe zdjęcie bloku zamocowanego do szosowych butów Shimano:
- Pamięć USB ANT Stick
- Komplet podkładek redukcyjnych
- Skrócony podręcznik użytkownika – pełną wersję instrukcji można pobrać ze strony producenta. Bezpośredni link do instrukcji w pdf znajdziecie tutaj
Łączna waga jednego pedału wraz z blokiem i czujnikiem na pedał wynosi: 213g
W skład czujnika mocy Garmin Vector S wchodzą następujące elementy:
- Dwa pedały (lewy z miernikiem mocy, prawy bez czujnika mocy)
- Jeden czujnik na pedał ANT+
- Dwa bloki do pedałów wraz z elementami montażowymi
- Komplet podkładek redukcyjnych
- Pamięć USB ANT Stick
- Skrócony podręcznik użytkownika
Czujnik mocy Garmin Vector S można rozbudować do pełnej wersji poprzez zakup prawego pedału z wbudowanym czujnikiem mocy i czujnikiem ANT+ na pedał:
Aktualizacja czujnika mocy Garmin Vector.
Przed rozpoczęciem instalacji czujnika mocy warto sprawdzić czy zakupione pedały posiadają najświeższą wersję oprogramowania. Aktualizację można przeprowadzić także po zainstalowaniu czujników.
Instalację rozpoczynamy od pobrania programu Garmin Vector Updater.
Instalujemy w/w program na dysku komputera. Wsuwamy do dowolnego złącza USB pamięć USB ANT Stick i uruchamiamy Garmin Vector Updater.
Zakładamy czujnik na pedał lub na oba pedały (w zależności od rodzaju Vectora)
Wykonujemy kilka obrotów pedałami w celu obudzenia czujników.
System powinien automatycznie znaleźć czujnik, skomunikować się z komputerem i zainstalować nowe oprogramowanie.
W ostatnim ekranie możemy wprowadzić długość korby. Posiadacze zgodnych urządzeń firmy Garmin (np. seria Edge lub Forerunner) mogą zmienić długość korby z poziomy ustawień urządzenia.
Instalacja czujników Garmin Vector.
Instalacja pedałów Garmin Vector jest bardzo prosta i zajmuje dosłownie kilka minut. W pierwszej kolejności demontujemy stare pedały. Następnie przygotowujemy pedał Garmin Vector. Na gwintowaną tulejkę [1] nakładamy czujnik ANT [2]. Zakładamy podkładkę [3]. Wkręcamy ręcznie pedał do korby. W momencie montażu prawego pedału należy sprawdzić czy czujnik nie koliduje z łańcuchem. Dokręcamy pedał kluczem dynamometrycznym. Garmin zaleca użycie momentu obrotowego od 34 do 40 Nm. Po dokręceniu pedału, podłączamy przewód [5].
Zobacz jak szybko można zamontować pedały Garmin Vector:
Po wykonaniu powyższych czynności montażowych można prawie rozpocząć trening z czujnikiem mocy. Prawie, bo przed pierwszą jazdą należy połączyć i skalibrować czujnik ze zgodnym urządzeniem firmy Garmin.
Już wkrótce ciąg dalszy naszego opisu:
Parowanie czujnika mocy Garmin Vector z licznikiem rowerowym Garmin Edge 1000.
Kalibracja czujnika mocy:
- wprowadzenie długości korby
- ustawienie kąta montażu
- kalibracja statycznego punktu zerwoego